Jaką dietę dobrać dla nastolatka?

Share on Google+0Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Share on Reddit0Share on StumbleUpon0Share on Tumblr0

apple-15687_640Okres dojrzewania jest bardzo trudnym czasem nie tylko dla młodzieży, ale także dla rodziców. Następuje wtedy zmiana zwyczajów żywieniowych oraz sposobu życia. Część nastolatków jest zachwycona nowymi trendami żywieniowymi (np. wegetarianizmem lub dietami eliminacyjnymi) i szybko zaczyna je stosować. Należy jednak pamiętać, że właśnie w tym okresie zwiększa się ryzyko anoreksji lub bulimii. Zdrowe odżywianie jest wyzwaniem nie tyle dla samych nastolatków, co dla ich rodziców. Dlatego warto pomyśleć o wizycie u dietetyka, np. z poradni DenTeam.

Dzisiejszy świat jest pełen niezdrowych kulinarnych pokus, jak np. fast foody, słodycze czy słodkie napoje gazowane. Nie wpływają one korzystnie na organizm młodego człowieka. Co więcej, mogą powodować poważne choroby, które objawią się w przyszłości. W okresie dojrzewania zwiększa się zapotrzebowanie na składniki odżywcze, dlatego ważne jest aby rodzice lub też same nastolatki zadbały o zdrową, zbilansowaną dietę.

Racjonalne odżywianie obejmuje pięć posiłków dziennie. Pierwsze śniadanie jest najważniejsze, ponieważ dostarcza organizmowi zapas energii i umożliwia wzmożony wysiłek umysłowy oraz fizyczny. Obiad powinien być sycący, ale nie obciążający organizmu. Kolacja natomiast powinna stanowić lekką przekąskę.
Wiadomo, że każdy organizm jest inny, jednak dla większości zdrowych i aktywnych nastolatków dietetyk zastosuje tą samą dietę. Pieczywo powinno być pełnoziarniste lub razowe, a płatki zbożowe (nie kukurydziane). Bogate w błonnik są także kasze, które nie tuczą, a zawierają dużo witamin i składników mineralnych. Młodzież codziennie powinna spożywać nabiał. Jeśli ktoś nie przepada za mlekiem, można je zastąpić jogurtem lub serkiem. Mięso jest nie tylko źródłem białka. Stanowi także składnik budulcowy organizmu. Najlepiej zjadać białe mięso, czyli kurczaki, gęsi, indyki oraz chude mięso czerwone. Nie należy zapominać także o warzywach i owocach. Młodzież powinna spożywać 3-4 porcje w ciągu dnia.

Specjalista od prawidłowego żywienia podpowie nam także czym zastąpić niezdrowe przekąski. Mogą to być np. orzechy włoskie, migdały, pestki dyni lub słonecznika, a także suszone owoce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.