Mocna strona owoców

Share on Google+0Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Share on Reddit0Share on StumbleUpon0Share on Tumblr0

bowl-of-blueberries-751x426

Mówiąc o zdrowej diecie dużo wspomina się o spożyciu warzyw i owoców. O ile do tych pierwszych nie ma zazwyczaj wiele wątpliwości, owoce wzbudzają już większy niepokój. Wszystko ze względu na wysoką zawartość cukrów, których spożycie – zgodnie z domeną zdrowego odżywiania – ma być ograniczone. Jak to jest?

W tematyce diet i zdrowego odżywiania bardzo często mamy do czynienia ze sprzecznymi poglądami. Do tego dochodzą również zakazy i nakazy, co można, czego nie można spożywać. Nie wszystko jednak może być kategoryzowane w systemie zero-jedynkowym, zwłaszcza ze względu na obecność różnych składników, których działanie wzajemnie się uzupełnia. To samo dotyczy owoców, które pomimo sporej zawartości cukrów prostych zawierają wiele, wyjątkowo cennych i pożądanych składników. Mowa tutaj o antyoksydantach, witaminach, błonniku czy minerałach, na których absolutnie nie należy oszczędzać. Owoce mają moc odżywczą, oczyszczającą i rewitalizującą, dlatego obecność ich w skutecznej diecie jest niezastąpiona.

O co chodzi z antyoksydacją?

Problemem są wolne rodniki, czyli z biochemicznego punktu widzenia, niesparowane atomy tlenu. Doprowadzają one do obumarcia komórek lub ich modyfikacji tak, aby uzupełnić brakujący tlen. Z pomocą w tym wypadku przychodzą nam przeciwutleniacze, zwane inaczej antyoksydantami. Przeciwutleniacze chronią nasz organizm przed destrukcyjnym działaniem wolnych rodników, których obecność  przyspiesza starzenie się skóry, zaburza transport skladników odżywczych, sprzyja powstawaniu wielu chorób, problemów ze skórą itd. Aby zapobiec tym procesom ważne jest zachowanie równowagi między wolnymi rodnikami a substancjami przeciwdziałającymi nim. To przez obecność antyoksydantów, spożycie owoców jest tak istotne. Szczególnie, jeżeli chodzi o te ciemnie, takie jak borówki, jerzyny, maliny czy jagody a najlepszym wyborem będzie aronia.

Zanim zupełnie poddamy się pogłoskom innych i odrzucimy z diety pozornie nieistotne składniki, warto zajrzeć do sprawdzonych źródeł. Na portalu dietmap.pl znajdziemy wiele cennych artykułów, które pomogą zrozumieć nam istotnę prawidłowego odżywiania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.