Dieta bogatoresztkowa – najważniejsze zasady

Dieta bogatoresztkowa – najważniejsze zasady

DraCat / Pixabay

 

Dieta bogatoresztkowa, inaczej określana dietą wysokobiałkową, ma szeroką gamę zastosowań. Oprócz oczywistej pomocy przy zrzucaniu zbędnych kilogramów jest ona skuteczna również przy profilaktyce takich chorób, jak rak jelita grubego lub cukrzyca. W kwestii zaś mniej drastycznych problemów jest bardzo skuteczna w walce z zaparciami. Warto wiedzieć także, na jakich produktach opiera się dieta wysokobłonnikowa oraz jakie artykuły spożywcze są podczas jej stosowania absolutnie zakazane. Przekonajmy się również, dla kogo jest ona najbardziej zalecana. Przechodząc zaś do sedna sprawy, sprawdźmy, na czym polega dieta bogatoresztkowa.

Najważniejsze zadania diety wysokobłonnikowej

Głównym celem diety bogatoresztkowej jest dostarczyć organizmowi zwiększone ilości błonnika (nawet 50 do 70 g dziennie). Jest ona idealna dla osób pragnących wspomóc swój metabolizm oraz tych zmagającymi się z zaparciami, nieregularnymi wypróżnieniami lub chorobami takimi jak miażdżyca, czy też kamica nerkowa. Z uwagi na eliminację z owej diety cukrów, jest ona odpowiednia dla osób cierpiących na cukrzycę. Działanie błonnika polega m.in. na tym, że pęcznieje on w żołądku, dzięki czemu wyeliminowany zostaje problem podjadania. W kwestii zaparć błonnik zwiększa objętość masy kałowej, a także przyspiesza pasaż treści przez jelita, w których zwiększa się ilość wody. W odniesieniu do profilaktyki raka jelita grubego błonnik odpowiada za pomoc w usuwaniu komórek kancerogennych, co pomaga przyspieszyć leczenie. Uwaga – ze względu na dostarczanie organizmowi większej niż normalnie ilości błonnika, dieta bogatoresztkowa powinna być wprowadzana stopniowo, co pozwoli nam uniknąć rewolucji w postaci kolki, wzdęć, a nawet biegunek.

Rodzaje błonnika w diecie bogatoresztkowej

Stosując dietę, w której najważniejszym składnikiem jest błonnik, warto wiedzieć, że dzieli się on na dwa główne rodzaje, które działają w nieco odmienny sposób, uzupełniając się nawzajem. Otóż wyróżniamy błonnik rozpuszczalny oraz nierozpuszczalny. Błonnik nierozpuszczalny nie jest wchłaniany przez organizm, pełni on funkcję oczyszczającą z toksyn. To właśnie błonnik nierozpuszczalny odpowiada za uregulowanie częstotliwości wypróżnień. Przemieszcza się on przez organizm w niezmienionym stanie, usuwając po drodze zbędne złogi z jelit. Z kolei błonnik rozpuszczalny odpowiada za wypełnienie żołądka, zwiększając jego objętość i wywołując uczucie sytości. Błonnik rozpuszczalny spowalnia także wchłanianie węglowodanów. Jest on również bardzo pomocny w oczyszczaniu organizmu z toksyn.

Dieta bogatoresztkowa – produkty wskazane i zakazane

Wskazane:

  • Produkty mleczne
  • Białka jajek
  • Chude mięso
  • Ziemniaki gotowane, pieczone
  • Warzywa, owoce
  • Zupy warzywne

 

Zakazane:

  • Pieczywo jasne
  • Żółtka jajek w dużych ilościach
  • Tłuste mięso
  • Produkty smażone
  • Słodycze
  • Alkohole
  • Mocna kawa, herbata
  • Potrawy smażone

 

Jak stosować dietę bogatoresztkową?

  • Jedną z najważniejszych kwestii jest eliminacja produktów wysoko przetworzonych, tłustych (smażone kotleciki idą do lamusa!), oraz słodyczy.
  • Produkty powinny być jak najmniej przetworzone, gdyż błonnik wytrąca się przy każdej obróbce (ryże i makarony, najlepiej ciemne, powinny być gotowane na półtwardo).
  • Dobrze jest zwiększyć dzienne spożycie owoców i warzyw, z naciskiem na warzywa.
  • Przy diecie wysokobłonnikowej należy zwiększyć ilość spożywanych napojów (powyżej 2 litrów dziennie).
  • Dla lepszych efektów zwykłe herbaty można zastąpić herbatkami ziołowymi.

Kiedy jej nie stosować?

Poważnymi przeciwwskazaniami dla diety bogatoresztkowej są głównie zbyt młody lub podeszły wiek, co można uzasadnić faktem, iż dzieci i osoby starsze mają mniejsze zapotrzebowanie na błonnik, a przy tym, według niektórych specjalistów, zmniejsza on wchłanianie przez organizm niektórych witamin. W tym przypadku dietę należy poprzedzić konsultacją lekarską. Nie należy stosować diety w przypadku nieżytu przewodu pokarmowego lub takich chorób jak: choroba wrzodowa żołądka, lub dwunastnicy oraz w przypadku stanów zapalnych żołądka, trzustki, lub jelit.

Niezależnie od tego, na jaką dietę się zdecydujemy, jej wybór powinien być poprzedzony konsultacją ze specjalistą, który najlepiej określi aktualne potrzeby organizmu, występujące niedobory i wskaże przeciwwskazania. Jej działanie będzie najbardziej widoczne, gdy poprzemy je zmianą ogólnych nawyków. Oznacza to, że pora przestać obracać akcjami na siedząco i wykorzystać ciepłe dni, jakie właśnie nadeszły na aktywności takie, jak bieganie, spacery, jazda rowerem lub inne, dowolnie dobrane w zależności od upodobań.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.