Stres w życiu kobiety

traveler-1556516_640

KOBIETY I STRES

Stres jest obecny w życiu każdego człowieka. Jego źródłem bywają ważne wydarzenia życiowe takie jak ślub, rozwód, narodziny dziecka, śmierć lub choroba, zmiany w życiu zawodowym. Stresogenne są także drobne, powtarzające się kłopoty, związane np. z koniecznością robienia wielu rzeczy jednocześnie, nawarstwianiem się obowiązków i brakiem czasu na odpoczynek. Współczesne kobiety są coraz bardziej narażone na stres, często chroniczny. Z jednej strony powoduje go konieczność godzenia ze sobą różnych ról społecznych i zawodowych i związany z tym nadmiar obowiązków. Wśród innych źródeł stresu w życiu kobiety wymienić można perfekcjonizm, potrzebę osiągnięć połączoną z lękiem przed porażką, presję aby być atrakcyjną, zadbaną. Wiele kobiet chce dotrzymać kroku mężczyznom w świecie zawodowym, a jednocześnie zachować wysokie standardy opieki nad domem czy dziećmi. Kobiety częściej niż mężczyźni rezygnują z zadbania o siebie na poziomie psychicznym, emocjonalnym, pozostawiają swoje osobiste potrzeby do zrealizowania w ostatniej kolejności bo nie chcą być postrzegane jako egoistki. Czasem stres jest powiązany z brakiem umiejętności odmawiania.

RADZENIE SOBIE ZE STRESEM – POCZUCIE KONTROLI I ODPOWIEDZIALNOŚCI

Jednym z działań, które możemy podjąć, aby zmniejszyć odczuwanie stresu i jego skutków, jest zwiększanie kontroli nad własnym życiem. Zwiększanie poczucia kontroli może polegać na nauce wsłuchiwania się w swoje potrzeby, polegania na własnych sądach i ocenie sytuacji, częstszym wyrażaniu opinii, stawianiu sobie realistycznych celów. Warto jednocześnie rezygnować z konieczności kontrolowania otoczenia oraz brania zbyt dużej odpowiedzialności za innych Ważne jest uświadomienie sobie, że próby nadmiernego kontrolowania innych prawdopodobnie skończą się frustracją i zwiększonym stresem. Dzieci dorastają, stają się samodzielne, wyprowadzają się z domu. Partnerzy zmieniają pracę, zmieniają się fizycznie, czasem odchodzą. Rodzice przeżywają trudności związane z zakończeniem aktywności zawodowej, starzeniem się, chorobami. Możemy, i często chcemy, służyć im wsparciem i pomocą, nie należy jednak przejmować odpowiedzialności za to, co dzieje się w ich życiu. Lepiej przysłużymy się sobie i naszym bliskim jeśli będziemy potrafić zadbać o siebie, swoje dobre samopoczucie i poczucie zadowolenia z tego co robimy, jak żyjemy.

RADZENIE SOBIE ZE STRESEM – DBANIE O SIEBIE

Radzeniu sobie ze stresem sprzyja również adekwatne ocenianie stresujących sytuacji powiązane z decyzją o ich akceptacji, jeśli ich zmiana nie jest możliwa, lub podjęciu działania w celu redukcji stresu. Warto też dawać sobie przyzwolenie na sięganie po pomoc ze strony innych i otoczenie siebie samej troską, jaką okazujemy innym. Nie warto czekać, aż inni dadzą przyzwolenie na relaks i odpoczynek czy realizację swoich marzeń. Ważne jest, aby samej sobie na to pozwolić, by być w centrum swojego życia, w pozytywnym znaczeniu tego słowa, by żyć „tu i teraz”, bez zamartwiania się przeszłością (bo nie możemy jej zmienić), ani przyszłością (bo mamy na nią ograniczony wpływ).

SIĘGANIE PO POMOC – PSYCHOTERAPIA

Czasem, kiedy własne próby zawodzą, warto sięgnąć po pomoc drugiej osoby – przyjaciela, krewnego, coacha czy psychoterapeuty. Kogoś kto wysłucha, zaakceptuje, pomoże przyjrzeć się sobie i znaleźć odpowiednie sposoby na czerpanie większej satysfakcji z życia. Pomoc psychologiczną można uzyskać np. w warszawskim Ośrodku Psychoterapii W Relacji. Może to być pomoc w formie pojedynczych konsultacji, coachingu czy psychoterapii, zarówno krótko- jak i długoterminowej. Stres pociąga za sobą wiele konsekwencji somatycznych, emocjonalnych i poznawczych dlatego nie można go bagatelizować, należy szukać najlepszych dla siebie sposobów na spokojniejsze, bardziej zrównoważone życie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.